Ofte stillede spørgsmål 2018-09-17T15:29:22+00:00

Ofte stillede spørgsmål

BWT vand

Find svar på dine spørgsmål

Benyt menuen herunder til at få svar på de spørgsmål, som vores kunder ofte stiller. Hvis svaret på dit spørgsmål ikke findes herunder, er du velkommen til at kontakte os på e-mail bwt@bwt.dk eller telefon +45 43 600 500. Vores telefoner er åbne mandag til torsdag 08.00 til 16.00 og fredag 08.00 til 15.30.

Du er også velkommen til at sende os en besked på Facebook.

Tekniske spørgsmål om blødgøringsanlæg

Hvad skal jeg være opmærksom på ved installation af blødgøringsanlæg? 2018-11-12T12:58:14+00:00

Blødgøringsanlægget installeres lige efter vandmåleren, hvor vandet kommer ind i huset. Du skal være opmærksom på, at der skal være et gulvafløb og en stikkontakt i nærheden af det sted, hvor blødgøringsanlægget skal installeres. Er du i tvivl om noget? Spørg en VVS’er til råds, og hør om anlægget kan installeres hos dig. Et blødgøringsanlæg skal installeres af en autoriseret VVS’er.

Støjer et blødgøringsanlæg? 2018-11-12T13:22:02+00:00

Når blødgøringsanlægget regenererer, aktiveres en lille motor og nogle ventiler skifter stilling. Det støjer dog ikke, så man kan sagtens have anlægget stående i bryggers eller køkken. Lydniveauet er sammenlignelig med en opvaskemaskine i drift.

Hvor ofte skal jeg fylde salt på anlægget? 2018-11-12T13:50:44+00:00

Hvor ofte du skal fylde salt på afhænger af dit vandforbrug. Blødgøringsanlægget registrerer automatisk dit vandforbrug og regenerer kun, når der er behov. Hvis anlægget løber helt tør for salt, skriver anlægget ’salt’ i displayet og lyser. AQA life afgiver desuden et lydsignal. Vi anbefaler, at du selv tilser og påfylder salt jævnligt i overensstemmelse med manualen. Du kan beregne dit saltforbrug ud fra dit vandforbrug på: www.sanitabs.bwt.dk

Kan jeg få leveret Sanitabs salttabletter? 2018-11-12T14:02:51+00:00

Ja, du kan tegne et abonnement, så du automatisk får leveret Sanitabs direkte til din dør. Du kan tegne abonnement og beregne dit saltforbrug her: www.sanitabs.bwt.dk

Hvorfor anbefaler vi at bibeholde 6 hårdhedsgrader i det blødgjorte vand? 2018-11-12T14:12:10+00:00

BWT’s blødgøringsanlæg kan i princippet levere vand med 0 hårdhedsgrader, men vi anbefaler altid at anlægget indstilles til 6 hårdhedsgrader i det blødgjorte vandet pga. følgende årsager; Meget blødt vand kan få en flad og kedelig smag pga. intet mineralindhold. Det kan være svært at skylle sæbe af hænder, krop og tøjet i vaskemaskinen ved meget blødt vand. Har du gamle jernrør i dit hus, kan der være risiko for tæringer ved mindre end 6 hårdhedsgrader i det blødgjorte vand. Vand med 6 hårdhedsgrader betegnes som ”blødt” vand. Du vil opleve en betydelig minimering af kalkaflejringer, mindre forbrug af sæbe og shampoo samt væsentligt forlængede levetider på husholdningsapparater mm. I Danmark måles vandets kalkindhold i tyske hårdhedsgrader (°dH), som opdeles i niveauer efter, hvor hårdt vandet er;

  • Meget blødt: < 4 °dH
  • Blødt: 4 – 8 °dH
  • Middelhårdt: 8 – 12 °dH
  • Temmelig hårdt: 12 – 18 °dH
  • Hårdt: 18 – 24 °dH
  • Meget hårdt: 24 – 30 °dH
  • Særdeles hårdt: > 30 °dH

Kilde: www.geus.dk

Fordele ved blødgjort vand

Hvad betyder et blødgøringsanlæg for rengøringen af mit hjem? 2018-11-12T11:14:20+00:00

Med et blødgøringsanlæg fra BWT, vil du efter anbefalingerne have vand med 6 hårdhedsgrader – du vil have ”blødt” vand. Omfanget af afkalkning vil dermed være reduceret til et absolut minimum. Der vil stadig kunne ses aflejringer efter længere perioder uden rengøring, men det vil være væsentligt nemmere at holde genstridig kalk nede uden skrappe rengøringsmidler og timevis af arbejde.

Hvad sker der med kalkaflejringerne? 2018-11-12T12:24:43+00:00

Med blødgjort vand vil behovet for afkalkning være reduceret til et minimum. Du kan opleve mindre kalkaflejringer efter længere perioder helt uden rengøring. Kalken vil være væsentligt nemmere at holde nede uden skrappe rengøringsmidler og timevis af besværlig rengøring.

Skal der bruges mere vand til at skylle kroppen af for sæbe? 2018-11-12T12:36:39+00:00

Ja, men kun hvis du ikke skærer ned for forbruget af sæbe og shampoo, efter du har fået et blødgøringsanlæg. En af fordelene ved blødt vand er nemlig, at du ikke behøver de samme mængder af sæbe og cremer, da det vil optages bedre i huden, når man bader i kalkfrit vand. Det samme gælder for vasketøjet.

Kan jeg mærke forskel på huden og tøjet? 2018-11-12T12:53:22+00:00

Tøjet bliver meget blødere uden kalkholdigt vand. Det er kalk i vandet, der gør tøjet stift efter vask. Du kan også mærke det på huden, da kalk lægger sig som en hinde på din krop, hvilket gør det vanskeligere for fugtighedscreme at trænge ind. Efter et bad i blødt vand, optager din hud bedre din yndlingscreme, og hudens naturlige olier bibeholdes.

Spørgsmål om vandkvalitet

Hvad er blødt vand? 2018-11-12T10:38:53+00:00

I blødt vand findes kun lidt eller ingen kalk. Nogle steder i Danmark fremkommer blødt vand (vand med meget lav koncentration af kalk) naturligt, fordi der ikke er meget kalk i jordlagende. Eksempelvis er dette tilfældet i de sandede jorde i Vestjylland. I lande som Sverige og Tyskland har man fjernet kalk fra vandet i flere år uden problemer.

Hvad er hårdt vand? 2018-11-12T10:44:18+00:00

Hårdt vand indeholder en høj koncentration af mineraler såsom kalk og magnesium. Mængden af kalk- og magnesium-ioner udgør hårdhedsgraden i vandet. Et blødgøringsanlæg fjerner hårdhedsgrader fra vandet.

Er det usundt at fjerne kalk fra vandet? 2018-11-12T10:53:16+00:00

Så længe man primært fjerner kalk, er der ingen sundhedsrisici ved at fjerne det.  Som eksempel, er vandet i Vestjylland næsten uden kalk helt naturligt, og i lande som Tyskland har man fjernet kalken fra vandet ved hjælp af blødgøring i mange år. Vi anbefaler, at hårdheden i vandet efter blødgøringsanlægget justeres til omkring 6 hårdhedsgrader. Derved bibeholdes sunde mineraler i vandet og vandet smager dejligt – samtidig minimerer du problemer med kalk.

Hvordan måles kalken i vandet? 2018-11-12T11:02:04+00:00

Hvor kalkholdigt vandet er måles i tyske hårdhedsgrader og enheden angives med o dH (deutsche harde), som opdeles i niveauer efter, hvor hårdt vandet er.

  • Meget blødt: < 4 °dH
  • Blødt: 4 – 8 °dH
  • Middelhårdt: 8 – 12 °dH
  • Temmelig hårdt: 12 – 18 °dH
  • Hårdt: 18 – 24 °dH
  • Meget hårdt: 24 – 30 °dH
  • Særdeles hårdt: > 30 °dH

Du kan se, hvor hårdt vandet er i dit område på GEUS’s hjemmeside.

Spørgsmål om garanti, service og tryghed

Hvor finder jeg mit anlægs serienummer og produktionsår? 2018-11-09T14:54:37+00:00

Det unikke serienummer for dit anlæg finder du på klistermærket, der sidder på forsiden af installations- og brugermanualen, som følger med anlægget. Du kan også finde serienummeret på bagsiden af dit blødgøringsanlæg. Produktionsåret står lige efter serienummeret.

Har du et AQA Basic-anlæg, finder du klistermærket med serienummeret inde bag ved elektronikken i venstre side set bagfra. Har du et AQA Life-anlæg, skal du løfte den blå kappe for at komme til bagsiden. Her sidder klistermærket midt for på styreenheden.

Hvordan tilkalder jeg en tekniker, hvis jeg oplever problemer med mit anlæg? 2018-11-09T15:04:12+00:00

Du kan altid booke en servicetekniker online på service.bwt.dk eller kontakte vores serviceafdeling på telefon 43 600 500 på hverdage kl. 8.00 – 16.00, hvis dit blødgøringsanlæg går i fejl eller har behov for service.

Jeg har allerede et tryghedsabonnement, som jeg betaler for 2018-11-09T15:02:46+00:00

Hvis du har tegnet et tryghedsabonnement, som du betaler for, og dit anlæg er under to år, kan du få dit abonnement konverteret til et gratis abonnement ved at henvende dig på tlf. +45 43 600 500 og taste 3 for salgsafdelingen.

Hvordan ændrer jeg mit abonnement? 2018-11-09T15:06:04+00:00

Du kan med 30 dages varsel ændre dit abonnement. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Hvordan opsiger jeg mit abonnement? 2018-11-09T15:07:04+00:00

Du kan til enhver tid med 30 dages varsel opsige dit abonnement. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Hvad sker der, når de to års gratis trygehedsabonnement udløber? 2018-11-09T15:16:51+00:00

Når du registrerer dit BWT blødgøringsanlæg tegner du automatisk en Tryghed Plus aftale, hvor de første 2 år er gratis. Efter de 2 år vil din Tryghed Plus aftale inkl. den udvidede produktgaranti automatisk blive fornyet. Ønsker du ikke længere at have en Tryghed Plus aftale, kan du når som helst ændre den til en Tryghed Basis aftale eller opsige aftalen helt med 30 dages varsel. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Hvad er forskellen på Tryghed Basis og Tryghed Plus? 2018-11-09T15:22:55+00:00

Med begge tryghedsabonnementerne får du udvidet produktgaranti og service udførst af BWT’s egne teknikere. Tryghed Plus dækker mere end Tryghed Basis og er bl.a. inklusiv gratis reservedele og ombytningsanlæg, hvis fejl ikke kan udbedres på stedet. Læs mere om tryghedsaftalerne her.

Hvilke informationer skal jeg bruge for at registrere mit anlæg? 2018-11-09T15:26:27+00:00

For at registrere dit anlæg skal du kende serienummeret på dit blødgørings anlæg, installationsdatoen og produktionsåret.

Hvorfor skal jeg registrere mit anlæg? 2018-11-12T09:59:26+00:00

Hvis du registrerer dit blødgøringsanlæg på mit.bwt.dk, får du to års gratis tryghedsaftale, som er gældende fra installationsdato.

Hvad er dækket af de to første års gratis garanti? 2018-11-12T10:22:12+00:00

De to års gratis Tryghed plus aftale, som vi giver dig, når du registrerer dit anlæg på mit.bwt.dk, dækker følgende punkter:

  • Udvidet produktgaranti
  • Gratis erstatningsanlæg, hvis fejl ikke kan udbedres på installationssted
  • Fri service ved eventuelle fejl på blødgøringsanlæg
  • Gratis telefonisk support (hverdage 8 – 16)
  • Gratis reservedele ved servicebesøg
  • Alle drifts- og funktionsfejl på anlægget dækket.
  • Gratis servicebesøg ved fejl på anlægget.
  • Alt arbejde udført af BWT’s serviceteknikere.

Bestil et uforpligtende tilbud

– og bliv kontaktet af en VVS-installatør nær dig